۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴

مهر گزارش می‌دهد؛  

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

کرج- انباشت زباله و جاری شدن شیرابه‌های پسماند در حوالی یک مدرسه‌ در کمال شهر کرج موجب نارضایتی شهروندان، دانش آموزان و اولیا شده تا جایی که برخی دانش آموزان تحصیل غیرحضوری را ترجیح می دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: بهداشت محیط در کنار بهداشت فردی سهم مهم، مؤثر و بسزایی در سلامت اجتماعی دارد، تا جایی که اهمیت آن را می‌توان با سایر سرفصل‌ها و ملزومات بهداشتی هم تراز و برابر دانست.

گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و سالمندان به جهت حساسیت بالا و قدرت جسمانی پایین‌تر به نسبت سایر اقشار در معرض بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های عفونی محیطی هستند که باید از اماکن آلوده به پسماندهای خانگی، صنعتی و بیمارستانی پرهیز کنند.

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

پیگیری یک پدیده زیست محیطی در کمال شهر

چندی پیش ویدئویی از وضعیت اسفبار بار رهاشدگی زباله در حوالی مدرسه‌ای در کمال شهر کرج از سوی مخاطبان به سرویس دریافت خبر خبرگزاری مهر ارسال شد برای تهیه گزارش و پیگیری این مساله زیست محیطی وارد کمال شهر کرج شدیم و پس از طی مسیر به مقصد مورد نظر رسیدیم.

زندگی در این حوالی گم شده است

صدای شور و شادی بچه‌ها از حیاط رنگی رنگی و نقاشی شده مدرسه بیرون می‌آمد و حس و حال زندگی، نشاط و آینده روشن به همراه صدای شیطنت‌های بچگانه در هوای نسبتاً آلوده کرج پخش می‌شد؛ در همین حوالی و در چند قدم این طرف تر مدرسه اما ماجرا کمی متفاوت است و به جای شور، نشاط و امید و زندگی، بوی تعفن زباله به هوا پخش می‌شود.

بوی بد و نامطبوع زباله از یک سو و شیرابه‌های ناشی از آن به قدری زننده و شکننده بود که طاقت لحظه‌ای ماندن را از آدم سلب می‌کرد.

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

مدرسه‌ای که حالا دیگر امن نیست

خانم گوهری مادر یکی از دانش آموزان که به دنبال فرزندش به مدرسه کمال شهر کرج آمده می‌گوید: بوی متعفن انباشت زباله در اطراف مدرسه نگران کننده است و ما نگران سلامتی فرزندان مان هستیم.

این بانوی کمال شهری با انتقاد از وضعیت اسف بار شیرابه‌های زباله، ادامه این شرایط را به صلاح مدرسه و دانش آموزان نمی‌داند و معتقد است؛ احتمال شیوع انواع بیماری‌های خطرناک در بین مدرسه و دانش آموزان وجود دارد و سلامتی افراد در خطر است.

این مادر کمال شهری که درخواست تحصیل غیرحضوری برای فرزندش را از مدرسه و آموزش و پرورش این منطقه خواسته است، می‌گوید: شرایط نامطلوب رهاشدگی زباله‌ها و همچنین بوی شیرابه‌ها اصلاً مناسب شرایط سنی پایین نیست و باید چاره‌ای برای حل این مساله زیست محیطی اندیشه شود.

گوهری ادامه می‌دهد: بوی شیرابه‌ها و دپوی زباله تا سر کلاس درس دانش آموزان هم می‌رود و این مساله خود تمرکز و سلامت آنان را تحت شعاع قرار داده است.

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

دپوی زباله‌ها پاتوقی برای آمد و شد حیوانات موذی

رهاشدگی زباله و شیرابه‌ها در حوالی کمال شهر پاتوق امنی برای انواع حیوانات موذی و ناقل بیماری شده و این مساله خود تهدید بزرگی برای دانش آموزان محسوب می‌شود.

بانوی کمال شهری که خواستار ساماندهی هر چه سریع‌تر دپوی زباله و شیرابه‌های اطراف مدرسه شده معتقد است: سلامت دانش آموزان، معلمین و اولیا به واسطه رهاشدگی زباله‌ها و شیرابه‌ها در خطر است باید تا هر چه سریع نسبت به ساماندهی این منطقه اقدام شود.

مادر دانش آموز کمال شهری وضعیت نامطلوب شیرابه‌ها و بوی بد پسماند را غیر قابل تحمل خواند و اضافه می‌کند: بیشترین وقت بچه‌ها در طول روز در مدرسه سپری می‌شود و اگر مدرسه از نظر بهداشتی و سلامت امن نباشد قطعاً عوارض جبران ناپذیری برای دانش آموزان به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد وی، مدیریت شهری و متولیان محیط زیست و دیگر نهادهای ذیربط باید به صورت جدی تر وارد ماجرای پساب‌ها و شیرابه‌های خطرناک کمال شهر شوند تا اتفاق ناگواری برای دانش آموزان نیافتد.

دانش آموزان کمال شهری قربانی بوی تعفن زباله‌ها

این بانوی کمال شهری که نگران سلامت و آینده دانش آموزان است، می‌گوید: چندین دانش آموز این مدرسه متأثر از وضعیت غیربهداشتی و انباشت زباله‌ها مریض شده و به بیمارستان انتقال داده شدند و نباید اجازه داد تا بیش از این دانش آموزان قربانی بوی تعفن زباله‌ها و شیرابه‌ها شوند.

روایتی تلخ از پدیده زیست‌محیطی در حوالی یک مدرسه

زنگی که دیگر تفریح نیست

وقتی پای درد و دل دانش آموزان این مدرسه می‌نشینی، همه دغدغه‌ها و دردهای مشترکی دارند و آن هم بوی بد زباله و شیرابه‌های اطراف مدرسه است، بوی تعفن و شکننده‌ای که زنگ تفریح آنها را به زنگ عذاب تبدیل کرده است.

کلاس درس و محیط مدرسه که باید محل شاد، امن و سلامتی برای دانش آموزان باشد با بوی بد انباشت زباله و شیرابه به ناامن‌ترین و تنفرانگیزترین مکان برای دانش آموزان کمال شهری تبدیل شده و آنها که سه ماه تابستان به عشق آمدن به مدرسه و کلاس‌های درس و فراگیری علم و دانش سر کرده بودند حالا دلشان می‌خواهد هر چه زودتر مدرسه تمام شود تا از بوی بد و متعفن زباله و شیرابه در امان بمانند.

با توجه به حساسیت موضوع و نگرانی والدین و دانش آموزان به نظر می‌رسد تسریع در ساماندهی زباله‌ها و جمع آوری شیرابه‌های اطراف مدرسه کمال شهر باید در اولویت اصلی متولیان امور قرار گیرد تا دانش آموزان به عنوان آینده سازان مملکت بیش از قربانی بی تفاوتی‌های زیست محیطی مسئولان نشوند.

کد خبر 6251069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha